Det er når nettbutikken er lansert at arbeidet virkelig starter

Publisert:

Det sier Jostein Nyquist, leder for eCommerce-manager teamet i Maksimer. “E-commerce manager for hire” er en tjeneste fra Maksimer som hjelper alle som driver med e-handel til å finne muligheter, strategier og planer for å gjøre sin tilstedeværelse mot salg så god som mulig.

Jostein Nyquist har gjennom sin bakgrunn fra sportsbransjen selv jobbet i både små og store retail-butikker.

Han har derfor en solid erfaring som gjør at han kjenner til hvilke utfordringer og ikke minst muligheter nettbutikker – som vil bli suksessfulle, står ovenfor.

portrett av jostein nyquist
Josten Nyquist, leder for e-commerce manager teamet i Maksimer.

– Alle vi som jobber som e-commerce manager i Maksimer har drevet egne butikker tidligere, slik at vi selv har vært på gulvet og forstått hvordan hele konseptet fungerer, både for de som kun har nettbutikk og de som har fysisk- og nettbutikk på samme sted, sier han. 

Forstår hvordan alt henger sammen

Nettbutikk er kjernen i det Maksimer jobber med. Men Nyquist sier det er viktig å se det store bildet for å kunne trekke i de rette trådene. 

– Det nytter ikke å bare ha fokus på nettbutikk om ikke de andre tingene er på plass, sier han. Han nevner integrasjoner, logistikk og betalings- og fraktavtaler som viktige faktorer. 

– Ting må settes opp riktig. Hvordan skal betaling fungere? Skal kassasystemet snakke med nettbutikken? Hva med ERP, lager og logistikk? Hvordan skal en ferdigmelde en ordre?, spør han. 

– Dette er det ikke alle som er forberedt på når de skaffer seg en ehandelsløsning. Men det er dette Maksimer hjelper med. Man må forstå hvordan alt henger sammen. Det handler om å sette opp en struktur og ordreflyt som gir en mest mulig effektiv arbeidshverdag for butikkene. 

Les hvordan Norlux har fått god hjelp med sine systemer gjennom Maksimers e-handel manager-tjeneste. 

Velg riktig kompetanse

Det er utfordrende å være i en oppstartsfase. Og kompetansen en trenger for å lykkes på nett er forskjellig fra kompetansen en trenger på andre områder i butikkdriften. Maksimer sin tjeneste vil hjelpe bedrifter med å lykkes med netthandel uten å måtte ansette egne dedikerte ressurser til formålet. 

3D Illustrasjon av en åpen bok med en lyspære over

Nyquist forklarer at det ble et behov for Maksimer å levere denne tjenesten, både strategisk- og operasjonell bistand.

– Tradisjonelt har leverandører av e-handel hatt en passiv forvaltning med drift og supportavtaler, der kunden sender epost og får svar fra kundeservice – uten at leverandøren tar det helt store eierskapet til hvordan kunden driver, hva de trenger hjelp til og hvordan de skal lykkes med nettbutikken, sier Nyquist. 

– Det som er lett å glemme er at det er når nettbutikken er lansert at arbeidet virkelig begynner. En ting er å ha en fin nettbutikk. Men den vil ikke selge av seg selv. Den må stadig videreutvikles og tilpasses for å henge med konkurrentene. Ikke minst må en jobbe målrettet med å gjøre nettbutikken synlige for relevante kunder.

Hva gjør en ehandel-ekspert?

Jostein Nyquist forteller at de har faste kunder som de jobber fysisk hos. – Vi sitter mer ute hos kunden enn andre konsulentbyråer. Det har vært viktig fra dag èn, sier han. 

bilde av jostein nyquist som holder presentasjon

Poenget er at Maksimer skal være tilstedeværende, spesielt i en oppstartsfase. 

– Vi skal ikke bare være enda en prosjektleder eller en SEO spesialist. Vi skal jobbe mer med kundereisen, konverteringsoptimalisering og riktig trafikk. Vi blir det ene bindeleddet som kunden trenger å forholde seg til på alt som har med netthandel å gjøre, sier Nyquist. 

E-Handelsekspertene i Maksimer har teknisk kompetanse til å vite hvordan de presist og riktig skal estimere og prate med utviklerne, og fortelle utviklerne hva de skal gjøre og ikke gjøre. Slik kan en lykkes bedre med sine oppdrag.

– Da blir kunden mer fornøyd siden vi ikke bare leverer funksjon etter behov, men også etter forventet leveringstid og pris, sier den erfarne E-handelseksperten.

Om E-handelsekspertene: 

E-handelekspertene har kompetansen til å svare på spørsmål rundt alt som har med din nettbutikken å gjøre. De kan stille de riktige spørsmålene for å avklare hva du trenger, hvordan det kan implementeres og hvilken effekt dette vil ha. 

Deretter blir E-Handelsekspertene bindeleddet mellom kunden og utviklerne i Maksimer, slik at de kan lage en god kravspesifikasjon og være kommunikatøren i prosessen. 

  • Jobbe strategisk
  • Lage årsplaner
  • Aktivitetshjul
  • Innhold

På den måten kan alle parter lykkes bedre og tidligere til forventet leveringstid og pris. 

Les mer og bestill din e-handelsekspert her. 

3d illustrasjon av mann som stikker ut av pc-skjerm
Portrett av Kari Anne Østrem

Kari Anne Østrem

Leder for e-commerce growth

Skal vi ta en prat?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift som e-commerce manageren din.