Slik kommer du raskt i gang med Google Analytics 4 og eCommerce

Publisert:

I fjor kunngjorde Google at analyseverktøyet Google Universal Analytics ikke lenger skal videreutvikles. Istedenfor overtar Google Analytics 4 for å måle trafikken på nettsiden din. Hva betyr dette for deg og hva skal du nå gjøre?

Maksimer tilbyr hjelp for å komme i gang med Google Analytics 4 for alle eksisterende og nye kunder.

– Kom i gang allerede nå

Tom Hope, teknisk SEO spesialist på Growth-teamet til Maksimer sier at det er viktig at alle som bruker dette verktøyet raskest mulig starter å bruke Google Analytics 4 (GA4).

– Jo tidligere du kommer i gang jo bedre datagrunnlag får du til å analysere nettsiden din. Du har egentlig ikke råd til å vente, sier han.

Dagens analyseverktøy, Google Universal Analytics (UA) blir avviklet 1. Juli 2023.

Tom Hope, teknisk SEO spesialist i Maksimer
Tom Hope, teknisk SEO spesialist i Maksimer

Hva skjer om du ikke bytter til GA4 før 1. juli 2023?

Fra denne datoen vil ikke Google UA lenger spore treff på nettsiden din. Du vil derfor ikke lenger ha noe analyseverktøy som samler data om trafikken på nettsiden din.

Men du trenger ikke slå av Google UA nå. Det beste er å kjøre den gamle og den nye løsningen parallellt for å kunne skape deg et sammenligningsgrunnlag i tolkningen av det nye verktøyet.

Hvordan er viktigere enn hvem

– Måten å lese data på er litt annerledes i GA4, sier Hope. Rapportene må tolkes litt forskjellig fra det en leser i det gamle systemet. Det kan derfor være vanskelig å sammenligne rapportene fra den gamle til den nye på enkelte områder.

Google Analytics, som det ofte blir omtalt som, har i mange år vært den beste måten å måle trafikk, klikk og hendelser på nettsider. Verktøyet har vært den viktigste ressursen for å se hvordan besøkende på nettsiden navigerer, hvilke sider de besøker, tid de bruker, om de legger varer i handlekurven uten å fullføre, hvilke sider som gir mest salg og hva de klikker på.

Illustrasjon som viser søkeresultater for "hva er google analytics"
Uten Google Analytics er det umulig å se hvordan besøkende bruker nettsiden din.

Dette er nytt med GA4: 

  • Kombinerer data fra både apper og nettsiden
  • GA4 er hendelsesbasert. Det betyr at alle handlinger på en side blir definert som en hendelse som kan brytes ned i nye underhendelser (sidevisninger, tid, transaksjoner osv)
  • Sesjonen (tiden fra når en bruker besøker en side) endres. Den lager ikke ny sesjon om brukeren for eksempel besøker nettsiden rett før til over midnatt.
  • Ingen sporing av IP-adresser
  • Lettere å slette data
  • Nye og andre rapporter

I hovedsak legger Google Analytics 4 opp til at en bedre kan spore hvordan nettsiden blir brukt og ikke hvem som besøker siden.

Vi hjelper deg i gang med det nye verktøyet

En gevinst med å komme tidlig i gang, er at du får tid til å lære og se forskjeller på nytt og gammelt.

– Dersom du starter i god tid før UA blir slått av vil du bedre kunne se hva forskjellene er og dermed kunne gjøre nødvendige tilpasninger i GA4, sier Tom Hope.

Mange ønsker å kunne se de samme rapportene en er blitt kjent med i Universal Analytics. Og siden GA4 er et nytt verktøy med nye måleinstrumenter må en regne med å ikke ta for gitt at GA4 vil vise nøyaktig det samme.

– Dette må settes opp og krever tilpasninger for å kunne måle på de samme parametrene som tidligere, avslutter Hope.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Leder for vår vekstavdeling

Vi hjelper deg gjerne!

Ta kontakt for en uforpliktende samtale om Google Analytics 4.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no