Slik rangerer du høyt organisk i Google med din nettbutikk

Publisert:

Å rangere høyt organisk i Google er viktig for nettbutikker som ønsker å øke trafikken, konverteringsraten og omsetningen. Dette gir nettbutikken din flere fordeler.

For det første fører det til økt synlighet og merkevarebevissthet, noe som tiltrekker seg mer trafikk og potensielle kunder. For det andre bidrar det til høyere tillit og autoritet blant brukerne, ettersom de ofte anser nettsteder på toppen av søkeresultatene som mer troverdige og pålitelige.

Eivind Nessen Tangen jobber på Growth-avdelingen i Maksimer. Han er fagansvarlig for analyse-teamet og er ekspert på søkemotoroptimalisering.

portrett av eivind nessen tangen, fagansvarlig for analyse-teamet i Maksimer sin Growth avdeling
Eivind Nessen Tangen, fagansvarlig for analyse-teamet på Growth-avdelingen i Maksimer, bruker sin ekspertise daglig til å optimalisere lokale søk for nettbutikker.

Eivind forteller at teamet hans jobber på to områder. Den ene med betalt annonsering, Google Ads og annonsering på sosiale medier. Den andre delen handler om analyse, jobbe med sidene, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering og tilpassing av løsningen til publikumet bedriftene ønsker å treffe.

–Overordnet hjelper vi nettbutikker med å skape vekst og salg, sier han. Og dette er uavhengig av om kundene bruker Maksimer sine egne e-handelsløsninger.

– Vi gir kundene et helt team med folk som hjelper de med å øke synligheten og omsetningen på nett. De trenger ikke ha våre WooCommerce eller Litiumløsninger fra før.

Eivind gir her sine beste tips til hvordan din nettbutikk kan rangere høyt organisk på Google.

1. Nøkkelord og søkeordsoptimalisering (SEO)

Det første steget for å rangere høyt organisk i Google er å utføre nøkkelordforskning og søkeordsoptimalisere nettstedet ditt. Velg nøkkelord som er relevante for din nettbutikk og produkter. Sørg for å inkludere nøkkelordene i tittelkoder, metabeskrivelser, overskrifter, bildetekster og nettstedets innhold. Dette vil hjelpe Google med å indeksere nettstedet ditt riktig og øke synligheten i søkeresultatene.

– En vanlig feil er å velge generelle søkeord med stort volum, sier Eivind. Han anbefaler at en ser bort fra volum og heller velger søkeord som er spesifikke og konkret mot det du selger.

Bruk spesifikke søkeord

– Det er ingen poeng i å få mye trafikk om ikke kundene finner det de er på jakt etter, forteller han.

Han kommer med et eksempel:

Ordet “peis” har et månedlig søkevolum på 14 800. Dersom du heller bruker søkeord som “peis med gjennomsyn” blir konkurransen lavere og du når 140 stykker som faktisk er på jakt etter peis med gjennomsyn.

– “Peis med gjennomsyn” representerer et søk hvor brukeren vet hva han vil ha og med høy sannsynlighet er i kjøpsmodus, forteller han.

– Det første søket treffer nok bare en brøkdel av de som faktisk er ute etter å bestille en peis.

bilde av to mobiltelefoner

2. Mobilvennlighet og brukervennlighet

En brukervennlig og mobilvennlig nettbutikk er viktig for å rangere høyt i Google. Over halvparten av alle søk utføres på mobile enheter, så det er essensielt å ha et nettsted som fungerer godt på både datamaskiner og mobile enheter.

– Brukeropplevelsen starter med strukturen på nettbutikken. Den må være logisk, intuitiv og bygges som et hierarki ut fra hvilke sider på nettbutikken som er viktigst å synliggjøre, sier Eivind.

–Nettstedet ditt må designes responsivt, bruk lettleste skrifttyper og ha tydelige navigasjonsmenyer. Dette vil forbedre brukeropplevelsen og øke sjansene for at besøkende blir til kunder.

3. Laste- og responstid

Laste- og responstiden til nettstedet ditt påvirker både brukeropplevelsen og rangeringen i Google. Optimaliser nettstedets ytelse ved å redusere bildestørrelser, minimering av JavaScript- og CSS-filer og bruke caching.

–Komprimer videoer og bilder, er den klare anbefalingen fra eksperten. – Visuelle elementer i stort format påvirker sidelastehastigheten negativt.

Google har også et gratis verktøy, PageSpeed Insights, som kan hjelpe deg med å identifisere ytelsesproblemer og foreslå løsninger.

bilde av programmeringslinjer og et tastatur

4. Kvalitetsinnhold og oppdateringer

Google verdsetter nettbutikker som tilbyr kvalitetsinnhold og oppdateringer. Sørg for å skrive engasjerende og informativt innhold om dine produkter og relaterte emner. Bruk også en blogg for å dele nyheter, veiledninger og tips med kundene dine. Oppdater nettstedet ditt regelmessig for å vise Google at du er aktiv og relevant. Dette vil bidra til å forbedre rangeringen i søkeresultatene.

En annen ting som kan påvirke organiske søk negativt er brutte lenker og ødelagte bilder.

– Ha fokus på tekniske faktorer. Ha rutiner på å gå gjennom brutte lenker, utgåtte produkter, 404-sider og utgåtte bilder, forteller Eivind.

5. Sosiale signaler og lenkebygging

Sosiale signaler og lenkebygging er viktige faktorer for å rangere høyt i Google. Opprett profiler på populære sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter, og del innhold fra nettbutikken din for å øke engasjementet og trafikken til nettstedet. Aktiv deltakelse på sosiale medier vil også gi Google signaler om at nettbutikken din er relevant og verdt å rangere høyt.

–Fokuser på å få høykvalitets og relevante lenker til nettbutikken din fra autoritative nettsteder. Gjesteinnlegg, samarbeid med bloggere og influencers, og deltakelse i bransjerelaterte fora er noen måter å bygge sterke lenker på, sier Eivind.

–Google ser på lenker som en tillitserklæring, så en god lenkeprofil vil forbedre din organiske rangering.

Vårt Growth-team hjelper deg med å rangere høyt i Google-søk

Maksimer forstår at det kan være utfordrende for eiere av nettbutikker å holde tritt med de kontinuerlige endringene i søkemotoroptimalisering og organisk rangering. Derfor har Maksimer et eget growth-team som hjelper kundene sine med å rangere høyt i Google-søk.

portrett av eivind nessen tangen, fagansvarlig for analyse-teamet i Maksimer sin Growth avdeling
– Vi gir kundene et helt team med folk som hjelper de med å øke synligheten og omsetningen på nett, sier Eivind Nessen Tangen i Maksimer

Growth-teamet til Maksimer har ekspertise innen SEO, nøkkelordundersøkelse, teknisk optimalisering, innholdsstrategi og lenkebygging. Vi vil jobbe tett med deg for å utvikle en tilpasset strategi som hjelper nettbutikken din med å oppnå høyere organiske rangeringer økt trafikk og dermed større omsetning.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Leder for vår vekstavdeling

Vi hjelper deg gjerne!

Fortell oss litt om din bedrift, behov og målsetninger. Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no