Bruker du Magento til nettbutikken din? Da bør du lese resten av denne artikkelen.
Magentos utfasing av versjon 1.9 har ført til mange spørsmål inn til oss fra potensielle kunder. Ofte er spørsmålene preget av bekymring rundt hva endringen har å si for dem og deres nettbutikk. Og hva som skal til for å migrere fra Magento til en annen nettbutikk.
Gjennom årene har vi har gjennomført en rekke ulike migreringsprosjekter fra en Magento nettbutikk til en WooCommerce nettbutikk. Det har gitt oss mye og god erfaring rundt denne type overganger.
Her er noen av de vanligste og viktigste spørsmålene vi får fra våre kunder:
1. Hvordan vil endringen påvirke mitt nettsalg?
En av de største fordelene vi ser ved overgangen fra Magento 1.9 til WooCommerce er en økning i konvertering på mobil.
Forholdet mellom konvertering på mobil og konvertering på desktop kaller vi relativ mobil konverteringsrate. Dette er en spesielt nyttig måleenhet da eksterne faktorer som sesong, trafikk, tilbud ikke påvirker resultatene.
For mange kunder er den relative mobile konverteringsraten (rMCR) rundt 60%. Gjennomsnittet for våre kunder så langt i år er 72%. For en nettbutikk med ca 10 millioner i omsetning vil en slik forbedring kunne bety rundt 1 million i økt omsetning årlig.
Nøkkelen til å oppnå slike resultater starter med en kartlegging og en analyse. Vi starter våre migreringsprosjekter med en analyse av den eksisterende nettbutikken for å avdekke hvilke deler av løsningen som ser ut til å fungere og hvilke deler som kan løftes for å gi økt salg. Vi gjør kvantitative analyser (via Google Analytics) og kvalitative analyser med bakgrunn i best-practice, testing og erfaring fra andre sider vi har bygget.
Slike analyser er helt avgjørende for å kunne ta de riktige valgene som kan spare deg for mye tid og penger. For eksempel har vi sett at skreddersydde funksjoner en kunde hadde fra før ikke ble aktivt brukt av brukerne deres. Ved å la slik unødvendig funksjonalitet ligge igjen i den gamle løsningen kunne vi dermed forenkle både migreringen og tilpasningene av den nye nettbutikken.
Videre gjør vi en kartlegging av SEO. Ved migrering fra Magento til WooCommerce eller andre plattformer er det naturligvis viktig at rangering i søkemotorene opprettholdes. Landingssidene og URLer fra Magento må fortsatt fungere etter overgang til WooCommerce. Dette er viktig for SEO, men også i forhold til andre lenker inntil nettbutikken delt på sosiale medier, e-post osv.
2. Vil nettbutikken min ha lik funksjonalitet?
Den kan det hvis du ønsker det. Vi anbefaler å bruke anledningen til å tenke gjennom hva nettsiden din trenger. Nettbutikker på Magento har ofte mye tilpassing. Enhver endring kan ha innvirkning på brukeropplevelsen og potensielt virksomhetenes bunnlinje.
Som de fleste andre plattformer som skal tilpasses en bedrifts behov vil det være tilpasninger som blir gjort. Når man skal migrere fra en plattform til en annen, er det en veldig god anledning å ta et steg tilbake og se på de funksjonelle og markedsmessige kravene til din plattform.
Ved å rette blikket litt utover kan man man sørge for at kritiske funksjoner kommer med og at man ikke bruker unødvendig tid på mindre kritiske funksjoner. Samtidig vil man med et nytt perspektiv kunne kan se helt nye behov som brukerne vil ha nytte av.
Et viktig råd å ta med seg er: hvis du skal flytte til en ny plattform – sørg for at du tar en grundig gjennomgang sammen med dine fremtidige utviklere slik at alle involverte i prosjektet får innsikt i hvilke funksjoner og tilpasninger som er i bruk.
3. Har WooCommerce de utvidelsene jeg trenger?
Magento-nettstedet ditt bruker garantert flere tredjepartsutvidelser for viktige funksjoner. Inkluderer WooCommerce disse funksjonalitetene som standard eller finnes det en sammenlignbar plugin?
Det er sjeldent at man trenger å finne opp hjulet på nytt. Vår erfaring er at de fleste magento extensions har en tilsvarende WooCommerce plugin. Dersom man definerer de viktigste funksjonelle kravene til nettbutikken i spesifikasjon skal denne også beskrive hvordan man skal dekke opp funksjoner som har vært håndtert av 3. parts utvidelser tidligere. Generelt opplever vi også at prisnivået på plugins til WooCommerce er noe lavere enn extensions til Magento. Men her finnes det selvsagt individuelle forskjeller.
4. Vil nettbutikken min se lik ut etter migrering?
Hvordan opprettholder man ved migrering den skreddersydde nettbutikken din? Vil du miste viktige elementer i opplevelsene av visuell design?
Man kan ikke flytte et eksisterende tema fra Magento til WooCommerce, men alle tema er, uavhengig av plattform, bygget opp av de samme grunnsteinene. Så det er ikke noe som skulle tilsi at designet ditt i Magento ikke skal kunne gjenskapes i en Woocommerce nettbutikk. En god konverteringsanalyse (CRO) kan samtidig avdekke om dere burde redesigne deler av nettsiden. Igjen har du en gylden mulighet til å kunne skape noe som er bedre enn utgangspunktet gjennom en migrering fra Magento til WooCommerce. .
5. Vil data gå tapt i overgangen til WooCommerce?
Et vanlig spørsmål som vi får fra våre kunder, er hvor sømløs datamigreringen vil være.
Vår erfaring er at dersom du har hatt en god og ryddig struktur i dagens Magento-løsning vil det være enkelt å gjenskape denne i WooCommerce. Har man derimot en struktur hvor man blander attributter og filtrerbare verdier sammen krever det noe mer håndarbeid og rydding for å flytte over. Hvordan konfigurerbare produkter er satt opp spiller også inn. Dersom de konfigurerbare produktene er «riktig» satt opp vil man enkelt kunne migrere disse direkte over til WooCommerce sine variable produkter. Vær spesielt nøye med å sjekke hvordan du har håndtert bildene på varianter siden WooCommerce lagrer bilder litt annerledes enn Magento. Dersom du har bilder på variantprodukter må det gjøres gjøres en liten jobb for å få dem med.
6. Får jeg med ordrene fra den gamle nettbutikken?
Det korte svare er ja.
Selv om man kan migrere ordrer fra gammel til ny nettbutikk, er det ikke alle våre kunder som velger å gjøre dette. Noen har det liggende på gammel nettbutikk som referanse fordi de ikke ønsker å ha med historiske ordredetaljer. De fleste av våre kunder skal uansett koble seg til et ERP-system hvor alle ordrene ligger, og da henter vi like godt ordrene direkte fra økonomisystemet. På den måten får kunden se sin totale ordrehistorikk – ikke bare ordre fra nettbutikken. .
7. Kan WooCommerce håndtere min mengde produkter?
En vanlig myte er at du bør velge Magento om du har mange produkter.
WooCommerce har ingen utfordringer med å håndtere mange produkter enn andre plattformer. Det sentrale å sørge for er at man har en god nok infrastruktur rundt butikken, som kan håndtere en større mengde. Med WooCommerce slipper man generelt unna med litt mindre behov for serverkraft enn Magento. Vi vet også at dersom man har veldig mange produkter (vår største kunde har over 1 million produkter) så har man også supplerende systemer PIM-, logistikk- og økonomisystemer for å håndtere mengden produkter.
8. Hvilke betalingsløsninger er tilgjengelig for WooCommerce?
Markedet for betalingsløsninger er stort og det finnes en rekke alternativer.
De aller fleste betalingsløsninger er tilgjengelig både på Magento og WooCommerce. De mest brukte i dag er Klarna, Vipps, Nets (og tidligere Dibs), Paypal og Apple pay.
9. Er WordPress og WooCommerce en like sikker plattform som Magento?
Jai. Man kan ha like god (og dårlig) driftssikkerhet på en WooCommerce nettbutikk som på Magento, Mystore, Shopify eller hvilket som helst annen nettbutikk. Så lenge man tar sikkerheten på alvor og har en god trygg rigg rundt installasjonen vil man ikke være mer utsatt enn på andre plattformer. Våre vanlige råd gjelder: sørg for at du benytter sikre passord. Ikke benytt deg av billig og delt hosting. Hold ting oppdatert og ta backup. Følger du disse enkle rådene så er du trygg. Du kan også la en WooExpert som oss ta seg av sikkerheten for deg.
10. Hvordan flytter jeg min nettbutikk fra Magento til WooCommerce?
Det finnes flere alternative veier til mål for å migrere fra Magento til Woocommerce. Hvilken er riktig?
Vi har testet de fleste alternativer. Og vi har opp gjennom årene utviklet vår egen foretrukne metode. Denne metoden bruker vår egen skybaserte integrasjonsapp, Maco, som er klar til å mate inn data. Det kan være andre metoder som passer bedre for deg, så her nevner vi også noen andre alternativer som kan vurderes.
Maco – Maksimer Connector
Vår foretrukne metode er naturlig nok den vi har utviklet selv, med bakgrunn i erfaringene vi har opparbeidet oss. Gjennom årene har vi utviklet et skybasert integrasjonsverktøy som vi kaller Maco. Dette benyttes daglig av flere hundre nettbutikker for å sørge for at produkter, ordrer, lager og pris synkroniseres 2 veis mot deres ERP-system.
For å gjøre migrasjonsprosjektene våre sømløse og smertefrie har vi utvidet Maco med en modul for å hente data fra Magento til WooCommerce. Her kan vi veldig effektivt konfigurere opp alle mulig kombinasjoner av strukturer og data. Infrastrukturen rundt Maco gjør at vi enkelt kan håndtere hundretusenvis produkter som skal flyttes.
Å importere fra Magento til WooCommerce er en enkel jobb med integrasjonsverktøyet vårt. Vi gjorde nylig et prosjekt for en stor norsk butikkjede. Her flyttet vi produkter, kategorier, bilder og tilhørende meta-data. Jobben tok en arbeidsdag å fullføre. Ordredata hentes og sendes direkte fra økonomisystemet til kunden. Dersom man ikke skal ha ordredata fra økonomisystemet er det lurt å kjøre en ny hentejobb på ordredata ved lansering av den nye butikken slik at man har med ordrer som påløper på eksisterende nettbutikk i perioden man utvikler den nye.
Manuell eksport og import
Manuell eksport og import via CSV e.l. kan fungere greit dersom man ikke har tusenvis av produkter og skal håndtere bilder manuelt.
Migrering-SAAS
SAAS-migrering ved for eksempel Cart 2 Cart kan fungere, Denne metoden passer best om du har lite tilpasninger og ikke alt for mange produkter. Migreringsmetoden starter billig (50$), men når man kommer skal flytte over noen tusen produkter og samtidig ta med alle data man trenger blir kostnaden fort bli tidoblet.
I tillegg er man avhengig av å benytte seg av firma som gjerne er i en annen tidssone og det er vanlig at man må vente til neste dag for å få gjort en endring i import for så å kjøre den igjen.
Denne prosessen kan derfor fort være tidkrevende. Det kan derimot være verdt å kjøre en test 50$ for å se hvor nærme man kommer. Dersom man ser at det blir kostbart og man trenger en mer avansert migrering vil vi anbefale å investere i et utviklingsmiljø som kan lage en helt skreddersydd migrering basert på dine data. Det er viktig å vite at man ikke sammenligner epler og epler når man ser på prisinngangen på disse tjenestene. Man må også sørge for at komponenten man skal installere på Magento og WooCommerce serveren har alle tilganger den trenger for å fungere. Så her kan man potensielt få behov for konsulenttimer uansett.
API til API
En annen mulighet er å benytte api-tilgangene fra Magento og WooCommerce og skrive en jobb som henter over via APIene. Her må man ofte leie inn konsulenter for å skreddersy jobben. Fordelen er at du vil ha full kontroll på feltene som er tilgjengeliggjort via API og kan kombinere med filoverføringer ol. for å hente bilder og dokumenter.
Konklusjon
Å migrere til WooCommerce fra Magento er et trygt og smart alternativ dersom du ønsker å være på en plattform som er enkel å tilpasse, krever mindre serverkraft, ikke har enterprise-lisenser for å låse opp viktig funksjonalitet og muliggjør rikt innhold på produkter. Det er også en fantastisk mulighet til å få en mer effektiv nettbutikk med bedre brukeropplevelse og større inntjening.
Hva koster en migrering fra Magento til WooCommerce?
Det kommer helt an på hvordan man løser det. Vi har laget en kalkulator som hjelper oss å finne en kjapp ballpark-pris på våre migreringsprosjekt.
Fyll den ut her for å få et ballparkestimat
11. Hvordan flytter jeg en annen nettbutikk til WooCommerce?
Vi har kunder som flytter fra Shopify, MyStore og andre proprietære plattformer til WooCommerce. Migrering til WooCommerce fra andre plattformer enn Magento foregår stort sett etter de samme prinsippene hvor det første steget er å gjøre en kartlegging av omfanget og potensial for økt salg. Deretter er det en stegvis prosess med flytting av innhold.
Jostein Nyquist
Leder for e-commerce manager teamet vårt
Skal vi ta en prat?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med migrering fra Magento til WooCommerce.