Hva er et PIM-System?

Og hva brukes det til?

Produktinformasjon kan være forskjellen på om en kunde kjøper varen din eller ikke. Derfor bør du bruke tid og ressurser på å produsere så god produktinformasjon som mulig når du presenterer produktene dine på nettbutikken.

Produktopplevelsen er den viktigste faktoren for å skape en god kundeopplevelse på nettsiden din. Det viser flere studier. Studier viser også at når en bedrift beriker produkt med mer informasjon, vil de kunne se en økning på 36% i omsetning.

En PIM løsning vil effektivt hjelpe deg med dette. Vi i Maksimer jobber med ulike PIM-løsninger i systemene vi utvikler. I Litium, som er en av plattformene vi jobber med, er det en ferdiglaget PIM. En PIM som effektiviserer produktledelsen ved metodisk å strukturere og visualisere selskapets produkter for digital handel.

PIM står for Product Information Management-system.

Et PIM-system samler produktinformasjon fra flere ulike kilder og gjør at du kan tilpasse den informasjonen mot ulike kanaler.

-Enten du har et komplekst eller stort vareregister – eller en kombinasjon av dette, trenger du et PIM-system. Det sier Johan Nilsson i Levelnine, som leverer PIM løsningen PimCore.

Johan Nilsson i Levelnine leverer PIM systemet PimCore

-Det er et system som lar deg samle, håndtere og vedlikeholde all informasjon på produktene dine på et sted.

Han forklarer at PIM helt enkelt er et system for å sentralisere og håndtere store mengder produktdata. -Uansett om en har eCommerce eller ikke, så handler det fremfor alt om å sentralisere produktdata. Man har et sentralisert produktsortiment for enhetlige data som man ruter mot ulike kanaler, sier han.

-Dette kan du da distribuere til alle salgskanalene dine. Både til e-handel, kassesystem og til trykkeri av produktkatalog. For å nevne noe.

Flere kanaler både inn og ut

Petter Engebretsen jobber som Salgs -og Markedssjef i Informasjonssystemer AS i Horten.

Systemet kan samle inn data fra mange ulike kilder, tilpasse dette og sende skreddersydd data ut til målgruppene der dette skal presenteres.

Petter Engelbretsen i Informasjonssystemer AS, som leverer PIM systemet Feed forklarer dette i detalj.

-Alle felter i et PIM-system kan integreres ut og inn. Systemet samler inn data fra for eksempel ERP-systemet og bildedatabaser. Deretter kan dette bearbeides ved å fylle ut attributter og sendes ut i de kanalene du ønsker. Både til apper, e-handel, kataloger og bransjedatabaser.

Tilpass produktbeskrivelsen mot ulike målgrupper

Men når er det aktuelt å ha ulik informasjon på samme produkt?

Tenk deg for eksempel at du har en nettbutikk mot privatkunder og en egen mot bedriftskunder. I tilfellet mot privatkunder kan du skreddersy informasjon på et «folkelig språk» som hvem som helst kan forstå. Mot bedriftskunder kan du supplere samme produkt med dataark, fagspråk og egne priser. Du kan også gjøre informasjonen tilgjengelig på ulike språk. Og alt dette kan du sette opp på produktet i PIM-systemet.

– Det handler om å vise frem produktet ditt på best mulig måte i den kanalen du skal selge produkter, sier Engelbretsen.

Lag komplette pakker på en enkel måte

En annen stor fordel med PIM-systemer er at du enkelt kan lage produktpakker.

Når du oppretter varene i ERP-systemet så kan du berike de samme produktene i PIM løsningen. Deretter kan du lage bundles og produktpakker mot nettbutikken. ERP systemet trenger ikke vite om denne komponentpakken. Ordren i ERP systemet får kun de enkeltvarene fra komponentpakken som kunden bestiller i nettbutikken. Derfor trenger ikke ERP systemet vite hvilken pakker du bygger i PIM-systemet, sier Engelbretsen.

Men hvorfor trenger man et PIM-system når en har et godt ERP- og e-handelsystem?

Svaret på det er at ved å bruke en PIM-løsning vil man faktisk kunne forenkle bruken av de andre systemene, hvor for eksempel ERP-løsningen rendyrker hovedfunksjonalitet som økonomi og logistikk.

-Den utvidede produktinformasjonen vil ligge i PIM-løsningen hvor man helt ubegrenset kan utfylle produktet med data, sier Engelbretsen.

Fordeler med PIM

  • Samler produktinformasjon fra mange ulike kilder.
  • ERP, mediedatabaser, excel og andre
  • Vedlikeholde alle produkter på samme sted uansett hvor de skal brukes
  • Kan differensiere samme produkt mot ulike kanaler med ulikt språk og innhold.
  • Gjør endringer på gruppenivå som gjelder for alle enkeltprodukter i samme gruppe.
  • Bygge egne komponentvarer uavhengig av ERP systemet.
  • Har du flere enn en nettbutikk (b2b og b2c) så slipper du å vedlikeholde produktene to steder.
  • Felles informasjonsbase for alle kanaler

Kontakt oss for å se hvordan du kan utnytte PIM sammen med din e-handelsløsning

E-post: post@maksimer.no
Telefon: +47 55 91 31 35