Slik Maksimerer du Black Friday

Publisert:

November er ikke bare kjent for mørketid, regn og tiden for å finne frem vinterklærne. Men den inneholder også årets største handledag – Black Friday 25. November. Innen den tid er det lurt å gå gjennom behovene og planlegge kampanjene du vil kjøre på ditt nettsted.

Maksimer er klar til å guide deg til hvordan du skaffer mest mulig besøk og ikke minst hvordan du skal håndterere den økte trafikken som dagen tradisjonelt genererer.

51% av de som handlet i 2020 brukte nettet til å finne det de ønsket seg under Black Friday. Potensialet er derfor stort for å kunne kapre en enda større andel av kundene som fortsatt handler i fysisk butikk.

Bruk landingssider

For å klare det tilbyr Maksimer sitt Growth-team hjelp til å planlegge markedsføring, etablering av landingsside, nyhetsbrev og annonser.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic har som jobb å se hva som fungerer for kundene til Maksimer og forteller hva hva som er lurt å planlegge. – En landingsside er veldig viktig å ha. Basert på trafikken til siden vil en enkelt kunne bygge remarketing-lister. Da blir det enkelt å pushe ut annonser direkte til den kundegruppen som har sett på produktene, sier hun.

Leder for vekstavdelingen i Maksimer, Mila Grcic
Performance marketing manager, Mila Grcic

Et annet stort pluss med landingssider er at en kan bygge relasjoner som får kundene til å legge igjen e-postadressen i bytte med konkurranser eller spesielle tilbud.

– Det er nyttig med tanke på å sende ut nyhetsbrev. De har en veldig høy konverteringsrate, spesielt til Black Friday. De går gjerne opp 20-30%. Det er veldig viktig å tenke på, sier Grcic.

Hvorfor skal du bruke landingssider til Black Friday?

Tilbyr full sporbarhet og kontroll

Mila Grcic forklarer at de kan sette opp full sporing på sidene. Det betyr at de kan se hva kundene har både kikket og klikket på. Basert på dette kan de skape en ganske detaljert oversikt over hvor en potensiell handel eventuelt har stoppet eller hvordan brukeren har oppført seg på siden.

-Vi bygger ganske detaljerte rapporter med en oppsummering på hva som har skjedd. Så lager vi anbefalinger på det som en bør ordne på siden og det som vi må gjøre til neste år for å gjøre den enda bedre, sier Crcic.

Er siden din klar for Black Friday?

Ikke glem dette før Black Friday

Om en følger Mila Grcics gode tips og setter opp gode kampanjer og landingssider, må en også tenke på om siden er rigget for å kunne håndtere den økte trafikken dette kan gi.

Har man forberedt gode kampanjer som man ønsker å se gode resultater av er det kjedelig om nettsiden går tregt. Det forringer kjøpsopplevelsen til kunden.  Det forteller Head of Operations i Maksimer, Richard Hilde.

For å være føre var anbefaler han å ta kontakt med Maksimer for å utføre en stresstest på siden din i god tid før årets Black Week og Black Friday.

-En stresstest er en simulering i hvordan siden din vil håndtere økt trafikk. Det brukes en egen software som sakte simulerer hvordan serveren håndterer flere og flere besøkende. Etterhvert skrur vi opp volumet på «besøkende» helt til nettsiden begynner å gå tregt. Når nettsiden begynner å gå tregt identifiserer vi hvorfor den går tregt. Deretter setter vi opp en plan for å utbedre årsakene, sier Hilde.

Hvorfor er det viktig å stressteste siden din før Black Friday?

Forventning til oppe – og responstid er høy

Richard Hilde sier at kundene forventer seg en enkel og rask kjøpsopplevelse. Da er det smart å ha gjort en stresstest på forhånd.

– Har du for eksempel de beste prisene og et budskap som slår an på Black Friday kan det skape uventet stor pågang på en side som ikke er skalert for dette. Nettsiden vil da gå tregere og kundene kan bli irriterte når kjøpsopplevelsen ikke samsvarer med forventningene, sier Hilde før han konkluderer:

-Den eneste måten å finne ut hvor smertegrensen til en nettside er på er å stressteste den.

Hva kan skje om siden din ikke klarer å håndtere trafikken under Black Friday?

Tipsliste til Black Friday

  • Stresstest nettbutikken din
  • Opprett landingsside for kampanjen
  • Send ut nyhetsbrev til eksisterende kunder
  • Bli synlig på Prisjakt.no og Prisguiden.no
  • Planlegg i god tid

Alt dette hjelper vi deg med

Kontakt oss i dag for oppsett av kampanjer og gjennomføring av både stresstest, landingssider og integrasjon mot pris-verktøyene.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Leder for vår vekstavdeling

Vi hjelper deg gjerne!

Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan bistå din bedrift med Black Friday forberedelsene.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no