5 tips til hvordan du optimaliserer nettbutikken din for lokale søk på Google

Publisert:

Lokale søk på Google er når folk søker etter virksomheter eller tjenester i en spesifikk geografisk plassering. Det kan være alt fra restauranter og kafeer til butikker, tannleger og frisører. Dette er kunder du ønsker å tiltrekke både til din fysiske butikk og nettbutikk.

I denne artikkelen vil vi se på hvordan du kan optimalisere nettbutikken din for lokale søk og gi deg nyttige verktøy og tips underveis.

Når noen utfører et lokalt søk, viser Google resultater som er tilpasset den spesifikke geografiske plasseringen til brukeren. 

Growth-avdelingen har ansvar for analyse-teamet og arbeider målrettet med å styrke lokale søk for nettbutikker basert på erfaring bygget opp over flere år.

Hva er lokalt søk i Google?

Det handler om søk på mobil og søk som inneholder et stedsnavn, som tannlege Bergen eller advokatfirma Sandnes. Søker du etter pizza på telefonen, vil Google vise steder i nærheten som tilbyr det du leter etter.

skjermbilde av google søk
Et søk etter «tannlege Bergen» vil vise en oversikt over tannleger i Bergen som er i nærheten.

La oss utforske nærmere hvordan potensielle kunder i kjøpsmodus og på farten kan oppdage butikken din ved hjelp av Google.

Opprett Google Bedriftsprofil

Google Bedriftsprofil, også kjent som Google Business Profile, er en gratistjeneste fra Google som gir bedrifter og organisasjoner muligheten til å opprette en profil som vises på Google Søk og Google Maps.

Bedriftsprofilen viser informasjon som navn, adresse, telefonnummer, åpningstider, bilder og anmeldelser, og kan også inkludere en link til bedriftens nettside og sosiale medier-kontoer.

VI anbefaler å legge inn riktige kategorier og de mest populære varene eller tjenestene i profilen. Når dette kombineres med aktive SoMe-profiler, videoer på en optimalisert YouTube-kanal og egne landingssider for aktuelle søkeord, mottar Google klare signaler om hva bedriften tilbyr. Sammen med lokasjonen din kan dette gi sterke resultater i lokale søk

skjermbilde av google bedrift
kvinne som sitter foran mobilkamera

Opprett YouTube kanal

YouTube er en av verdens største søkemotorer, og er eid av Google. Ved å opprette videoer som er optimalisert for lokale søk, kan du øke sjansene dine for å bli oppdaget av potensielle kunder som søker etter relaterte produkter eller tjenester.

Ved å bruke lokale søkeord, som plassering i videotitler, beskrivelser og tagger, øker du sjansen for at kunder i nærområdet finner innholdet ditt.

Ved å utnytte YouTube som en av verdens største søkemotorer, kan du nå ut til potensielle kunder ved å optimalisere videoer for lokale søk.

Oppdater sosiale medier

Hold dine sosiale medier- kontoer oppdaterte og relevante. Det er stor verdi i å lenke til dine artikler og ikke minst YouTube-videoer på sosiale medier. 

Dette gjør at videoene blir sett av flere. Og videoer som har høyt seertall, kommentarer og interaksjoner gjør at Google rangerer dem høyere. I kombinasjon med å angi lokasjoner på videoene i tips 2 vil dette bidra til å rangere høyt i lokale Google søk.

Publiser tilbud, nye produkter og kampanjer på sosiale medier for å vise at bedriften er aktiv og relevant. Bruk annonseplattformene i kanalene og målrett budskapet mot lokale grupper. Det kan også lønne seg å støtte arrangementer og aktiviteter i området. Dette styrker den lokale merkevaren.

3d illustrasjon av mobil med hjerter og tommel opp
3d illustrasjon av kundeomtaler

Oppnå verdifulle tilbakemeldinger fra dine kunder

God omtale fra kunder gir sterk effekt. Når folk deler gode erfaringer, blir det lettere for nye kunder å finne deg og ta et valg. Be aktivt om tilbakemeldinger gjennom Google Bedriftsprofilen, og bruk en direkte lenke som gjør det enkelt å legge igjen en vurdering.

Har du fysisk butikk, kan du gjøre prosessen rask ved å plassere en QR-kode ved kassen eller på kvitteringen. En QR-kode som leder til profilen din holder siden aktiv og viser at du setter pris på respons. Dette bygger tillit når vurderingene gjenspeiler fornøyde kunder. Google vektlegger ikke antall stjerner, men gode beskrivelser med naturlige søkeord gir trygghet og kan føre til flere klikk og økt salg.

Bruk Googles egne verktøy – for alt det er verdt

Bruken av Googles egne verktøy som Google Posts og Google Shoppingkan styrke synligheten i lokale søk.

Google Posts lar deg publisere oppdateringer, tilbud og arrangementer direkte på Google Bedriftsprofilen. Når dette vises i søkeresultatene, får du en ekstra mulighet til å nå brukere som allerede søker etter bedriften eller relevante søkeord.

Google Shopping gir deg mulighet til å vise produkter i både vanlige Google-søk og i Shopping-resultater når folk i området leter etter varer du tilbyr. Dette er nyttig for butikker som vil selge og markedsføre produkter lokalt.

Google Merchant Center gir deg tilgang til å laste opp produktdata som lagerstatus og detaljerte beskrivelser. Dette gjør varene synlige for kunder som søker etter produkter i nærheten.

Illustrasjon av en handlevogn og nettbutikkvarer

Hvordan kan Maksimer hjelpe deg?

Maksimer har et eget Growth-team som hjelper butikken din med lokal søkemotoroptimalisering

Vi går systematisk gjennom tilgjengelige data for å få et statusbilde på dagens situasjon. Basert på dette gjør vi en vurdering på hva som mangler og hvilke tiltak som kan gi gode resultater – på kortest mulig tid. I denne prosessen ser vi også på aktuelle konkurrenter i nærområdet og avdekker konkurransesituasjonen.

Maksimer hjelper deg med å øke omsetningen i nettbutikken din. Vårt dedikerte Growth-team tar seg av markedsføring, SEO, analyse og nettsideoptimalisering for å sikre suksess.

Vi hjelper deg med å øke omsetningen i nettbutikken din. Vårt dedikerte Growth-team tar seg av markedsføring, SEO, analyse og sideoptimalisering for å sikre suksess.

Relaterte artikler