Lokale søk på Google er når folk søker etter virksomheter eller tjenester i en spesifikk geografisk plassering. Det kan være alt fra restauranter og kafeer til butikker, tannleger og frisører. Dette er kunder du ønsker å tiltrekke både til din fysiske butikk og nettbutikk.
I denne artikkelen vil vi se på hvordan du kan optimalisere nettbutikken din for lokale søk og gi deg nyttige verktøy og tips underveis.
Når noen utfører et lokalt søk, viser Google resultater som er tilpasset den spesifikke geografiske plasseringen til brukeren.
Eivind Nessen Tangen jobber på Growth-avdelingen i Maksimer. Han er fagansvarlig for analyse-teamet og har gjennom flere år sett hvordan lokale søk kan optimaliseres for nettbutikker.
Han utdyper konkret hva lokale søk er
– Det er først og fremst søk gjort via mobiltelefon og søk i kombinasjon med stedsnavn. For eksempel “tannlege Bergen”, “advokatfirma Sandnes” og lignende, sier han. – Går du på telefonen din og søker etter «pizza», vil Google komme med forslag på hvor du kan kjøpe pizza i nærheten av der du er.
La oss utforske nærmere hvordan potensielle kunder i kjøpsmodus og på farten kan oppdage butikken din ved hjelp av Google.
1. Opprett Google Bedriftsprofil
– Det viktigste du kan gjøre er å starte med Google Bedriftsprofil, sier Eivind.
Google Bedriftsprofil, også kjent som Google My Business, er en gratistjeneste fra Google som gir bedrifter og organisasjoner muligheten til å opprette en profil som vises på Google Søk og Google Maps.
Bedriftsprofilen viser informasjon som navn, adresse, telefonnummer, åpningstider, bilder og anmeldelser, og kan også inkludere en link til bedriftens nettside og sosiale medier-kontoer.
– Legg til passende kategorier og de mest solgte varene eller tjenestene i profilen. Om du supplerer med aktive SoMe-profiler, videoer på egen optimalisert YouTube kanal og egne landingssider på nettbutikken for søkeordene, vil Google få tydelige signaler fra deg om hva du tilbyr. I kombinasjon med din lokasjon vil dette kunne gi gode resultater i lokale søk, sier han.
2. Opprett YouTube kanal
– Last opp enkle videoer om nye produkter, tilbud og kampanjer, foreslår Eivind.
YouTube er en av verdens største søkemotorer, og er eid av Google. Ved å opprette videoer som er optimalisert for lokale søk, kan du øke sjansene dine for å bli oppdaget av potensielle kunder som søker etter relaterte produkter eller tjenester.
– Ved å inkludere lokale søkeord som plassering i videotitler, beskrivelser og tagger, kan du øke sjansene dine for å bli oppdaget av potensielle kunder i ditt lokale marked, forteller han.
Ved å utnytte YouTube som en av verdens største søkemotorer, kan du nå ut til potensielle kunder ved å optimalisere videoer for lokale søk.
3. Oppdater sosiale medier
Hold dine sosiale medier- kontoer oppdaterte og relevante. Det er stor verdi i å lenke til dine artikler og ikke minst YouTube-videoer på sosiale medier.
– Dette gjør at videoene blir sett av flere. Og videoer som har høyt seertall, kommentarer og interaksjoner gjør at Google rangerer dem høyere. I kombinasjon med å angi lokasjoner på videoene i tips 2 vil dette bidra til å rangere høyt i lokale Google søk, sier Eivind.
Han oppfordrer til å publisere tilbud, nye produkter og kampanjer på sosiale medier for å vise at du er aktuell og relevant.
– Bruk også annonseringsplattformene til de ulike sosiale mediene og målrett mot lokale målgrupper, oppfordrer han.
I tillegg kan det være smart å være sponsor for lokale arrangementer og aktiviteter.
– Det kan være svært gunstig for lokal merkevarebygging.
4. Oppnå verdifulle tilbakemeldinger fra dine kunder
God omtale fra jungeltelegrafen er uvurderlig! Kunder som gir deg gode tilbakemeldinger vil hjelpe andre til å både finne og handle hos deg.
– Vær aktiv og be om tilbakemeldinger fra kundene via Google Bedriftsprofilen din. Du kan enkelt lage en link til profilen din slik at kundene enkelt kan legge igjen tilbakemeldinger, forklarer han.
Om du har fysisk butikk kan du også gjøre det enkelt for kundene å gi tilbakemelding ved å ha en QR kode i kassen eller på kvitteringen som kunden kan bruke.
– Lag en QR kode i for eksempel Canva eller andre programmer som linker til bedriftsprofilen din og plasser den lett synlig ved kassen. Fortell kundene at du setter pris på tilbakemeldinger, sier Eivind.
Dette blir en naturlig måte å holde Google profilen aktiv på.
– Det bygger også tillit, så lenge tilbakemeldingene gjenspeiler fornøyde kunder.
Google vekter ikke antall stjerner. Men gode tilbakemeldinger gir kundene en trygghet som ofte resulterer i flere klikk og økt salg.
– Naturlige søkeord i anmeldelsene er viktigst, forklarer Eivind.
5. Bruk Googles egne verktøy – for alt det er verdt
Bruken av Googles egne verktøy som Google Posts og Google Shopping kan ha en positiv innvirkning på lokale søk i Google.
Google Posts: Google Posts er en funksjon som lar deg publisere direkte på Google Bedriftsprofilen din. Ved å bruke Google Posts kan du dele oppdateringer, tilbud, arrangementer og annet relevant innhold direkte i søkeresultatene.
– Dette gir deg en ekstra mulighet til å markedsføre deg selv og kommunisere med potensielle kunder som søker etter din bedrift eller relaterte søkeord, forklarer Eivind.
Google Shopping: Ved å koble Google Merchant Center til Google Bedriftsprofilen din, kan du vise produktene dine direkte i Google-søk og Google Shopping-resultater når brukere søker etter relaterte produkter i ditt område.
– Dette er spesielt nyttig for bedrifter med fysiske butikker som ønsker å markedsføre og selge produkter lokalt. Dette kan øke sjansene for at potensielle kunder i nærheten finner deg når de søker etter relevante produkter i Google, sier han.
Han nevner også bruken av Google Merchant Center som en effektiv måte å oppnå økt synlighet av butikkens varer.
– Det er en plattform som lar nettbutikker og forhandlere laste opp produktdata til Google. Med Google Merchant Center kan du laste opp detaljert informasjon om produktene dine. Som for eksempel lagerbeholdning.
Han deler en positiv opplevelse han hadde med dette under et besøk i USA nylig:
– Jeg lette etter et spesifikt par sko i Orlando. Via et enkelt søk på Google kunne jeg se at de var kommet inn på lager i en butikk – før de var satt ut i hyllen, forklarer han.
Hvordan kan Maksimer hjelpe deg?
Maksimer har et eget Growth-team som hjelper butikken din med lokal søkemotoroptimalisering.
– Vi går systematisk gjennom tilgjengelige data for å få et statusbilde på dagens situasjon. Basert på dette gjør vi en vurdering på hva som mangler og hvilke tiltak som kan gi gode resultater – på kortest mulig tid. I denne prosessen ser vi også på aktuelle konkurrenter i nærområdet og avdekker konkurransesituasjonen.
Metodene og verktøyene Maksimer bruker er i hovedsak Google Ads og Google Analytics.
– Her finner vi data som kan sorteres og analyseres for å finne hva som er bra og hva som kan forbedres. I Google Search Console og i verktøyet SEMrush følger vi utviklingen for plassering i søkemotorene, potensielle forbedringer og eventuelle feil som kan korrigeres.
Maksimer hjelper deg med å øke omsetningen i nettbutikken din. Vårt dedikerte Growth-team tar seg av markedsføring, SEO, analyse og nettsideoptimalisering for å sikre suksess.
Hvis du ønsker de beste løsningene for å optimalisere din nettbutikk, ta kontakt med Maksimer i dag.
Mila Grcic
Leder for vår vekstavdeling
Skal vi ta en prat?
Fortell oss litt om din bedrift, behov og målsetninger. Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale.