Hvordan komme høyere på Google med 9 enkle SEO-tips

Publisert:

9 enkle tips som får fart på din søkemotoroptimalisering.

Du har en nettside. Bra.

Kanskje den er ny. Kanskje den er gammel. Uansett har du et flott verktøy for å skape vekst for bedriften din.

Nå handler det om å øke trafikken og skape verdi gjennom dette verktøyet. Det er mange måter å oppnå økt trafikk på og du gjør sikkert mye av det allerede.

I denne artikkelen skal vi gi deg 9 enkle SEO-tips om hvordan du kan forbedre en av de viktigste trafikkildene for mange; organisk søk. Denne prosessen kalles SEO eller Søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization).

La oss sette i gang.

SEO-TIPS #1

Lag forståelig innhold som trigger

Når du søker etter noe i Google, settes avanserte algoritmer i gang for å finne et svar som er mest mulig relevant til det du ser etter. Tidligere var disse kodene kodet manuelt og innebar en manuell test-prosess for å se om endringene var gode nok til å implementeres.

Med Googles Rankbrain er denne prosessen automatisert og maskinlæring prøver nå å forbedre algoritmen på egenhånd. For å gjøre denne jobben prøver Rankbrain å forstå hva du søker etter og forstå hvor fornøyd du er med søket gjennom å måle interaksjon.

Gjør dette:

Ha et forståelig innhold som trigger interaksjon. Unngå lange digresjoner og masse fyllord. Vær konkret, direkte og tydelig på hva du vil at brukeren skal gjøre. Bruk også synonymer til nøkkelordene og relaterte fraser for å gjøre det lettere for Google å forstå hva innholdet ditt handler om.

SEO-TIPS #2

En effektiv måte å redusere bounce rate / fluktraten (at man forlater nettsiden din uten å ha foretatt seg noe) din på er å fortelle brukeren hva de får ut av å være på siden din (Outcome), at du vet hva du snakker (Proof) om og gir dem et frempek på hva som venter dem (Preview).

SEO-TIPS #3

Vær visuell

Visste du at 38% av mennesker sier de vil slutte å samhandle med en site dersom designet eller layouten er lite attraktiv?

Det er det tekstuelle innholdet ditt som vil gjøre at folk kommer til siden din og det er det samme innholdet som vil gjøre at folk tar handling på siden din, men hvis alt det innholdet er pakket inn i en stygg ramme vil de ikke være der lenge nok til å høre hva de bør gjøre og hvorfor.

En attraktiv side gjør at folk blir lenger og samhandler mer med siden, to veldig positive signal til Google. Pluss, hvis de er på din side kan de jo ikke samtidig være på konkurrentens side…

Gjør dette:

Legg mer vekt på design og bruk fine bilder, videoer, grafikk og andre visuelle verktøy. Det skader ikke at en fin bok har et fint cover.

SEO-TIPS #4

Google er opptatt av å matche ditt søk med relevante resultat og lenkebygging kan hjelpe deg med å sende riktige signaler til søkemotoren.

Gjør dette:

Vær generøs og linke mye og ofte til andre sider. Det hjelper bygge troverdighet til domenet ditt og forteller søkemotoren at du bygger innholdet ditt på kilder.

Link også videre til ditt eget innhold. Gjør det enkelt for en bruker av nettsiden din til å fordype seg i innholdet ditt. Signalet du sender er at folk som kommer til siden din samhandler mye med den og innholdet du har må jo derfor være bra.

SEO-TIPS #5

Vær klikkbar

Fengende innhold er søkbart innhold. Google vil finne innhold som er relevant for deg og de sidene som har en høy klikkrate signaliserer nettopp det. Sørg derfor for å ha et klikkbart innhold.

Jeg snakker ikke om clickbaiting – det blir du straffet for på sikt når fluktraten din skyter i været.

Gjør dette:

Bruk enkle triks som “hvordan gjøre x” eller “slik gjør du y” som vi har gjort i denne artikkelen. Tall i overskriftene hjelper også.

SEO-TIPS #6

Vær engasjerende

Hva er vel et bedre signal på en relevant side enn den som har en høy grad av interaksjon fra de som besøker den. Sørg derfor for at du oppfordrer til handling og samhandling.

Gjør dette:

Hvis du skriver artikler, oppfordre folk til å kommentere og svar på alle kommentarene du får. Vis at du hører og verdsetter innspill, tanker, ideer og diskusjoner.

Gjør også konklusjonen din om til en oppfordring til konvertering, enten det er å kjøpe det fantastiske produktet du har argumentert for, enten det er å lese en annen artikkel som du lærer mye av, eller det er å komme med tanker, ideer og innspill som kan gjøre deg og din bedrift bedre.

SEO-TIPS #7

Spre innholdet

Trafikken er organisk, men det betyr ikke at vi ikke kan hjelpe den litt på vei. En stein som ruller har mye større moment enn den som står stille.

Gjør dette:

Promoter alt du publiserer. Finn andre som er interessert i temaet ditt og ta kontakt via e-post eller Facebook messenger. Spør først om de er interessert i å vite når innlegget ditt går live og send det så til dem hvis de skulle være interessert.

SEO-TIPS #8

Oppdater og vær relevant

Et godt innhold oppdateres jevnlig og er alltid relevant. Kanskje skjedde det en utvikling med produktet ditt? Kanskje fikk du flere ambassadører og gode historier. Kanskje dukker det opp enda flere argumenter for å bruke akkurat det du tilbyr.

Gjør dette:

Sett av en dag i kvartalet til å gå gjennom og revidere innholdet du har på siden. Legg dermed en plan for å promotere det nye oppdaterte innholdet i en gitt tid fremover.

SEO-TIPS #9

Pass på at nettsiden din er i god teknisk stand

En nettside som bruker lang tid på å laste kan føre til at brukerne dine heller velger andre nettsteder. Googles undersøkelser viser at sannsynligheten for at en bruker «bouncer», eller lukker siden tidlig, øker med 32% om innlastnings-tiden går fra 1 sekund til 3 sekunder. Dersom siden går fra å bruke 1 sekund til 5 sekunder, øker sannsynligheten for en «bounce» med 90%. Det er derfor viktig å passe på at siden din har så lav innlastnings-tid som mulig: Du kan benytte deg av gratis verktøy som Google Analytics og Google Search Console til å kontrollere hvor lang tid din side bruker på å laste.

Gjør dette:

En av de største årsakene til en treg nettside er bildefiler som ikke er optimalisert. Pass derfor på at bildene helst ikke har en større filstørrelse enn 200kb. Benytt gjerne Google sitt eget filformat: WebP for å forsikre deg om at bildefilene dine har rett filstørrelse. Dette vil i tillegg gi deg en «bonus» hos Google, da de belønner nettsider som benytter seg av deres egne verktøy og oppfinnelser.

Konklusjon

Det er lite hokus pokus bak det å rangere høyt på Google, men det kan fort bli forvirrende om man skal gå i dybden. Hemmeligheten er målrettet og bevisst innholdsarbeid med sikte på å skape verdi for brukerne dine, kombinert med å ha en side i god teknisk stand. Ved å følge disse 9 tipsene bør du være godt på vei for å nå det målet.

Trenger du hjelp til å iverksette disse planene og lykkes med å bli mer søkbar? SEO er en langsiktig prosess som ofte krever et lengre tidsperspektiv for å vise resultater. Vi hjelper deg gjerne med gjennomgang av SEO-en din, arbeid med innhold og systematisk teknisk arbeid for å gjøre deg mer synlig på Google. Ta kontakt med oss i dag eller les mer om hvordan vi jobber med søkemotoroptimalisering her: Growth SEO

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Leder for vår vekstavdeling

Vi hjelper deg gjerne!

Fortell oss litt om din bedrift, behov og målsetninger. Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no