Norlux, en innovativ ledende leverandør av komplette belysningsløsninger i Norden, hadde utfordringer med å videreutvikle sine fire nettsider.
Etter anbefaling fra Maksimer, bruker Norlux nå deres e-handel eksperttjeneste for å få hjelp til videreutvikling av både nettsider, e-handel og andre kjernesystemer.
Anders Heli Hansen, Marketing Officer i Norlux, sier han er veldig fornøyd med tjenesten og at den har vært viktig for å drive utviklingen av nettsidene fremover.
– Samarbeidet med med Ecom-manager tjenesten, har vært viktig for å effektivt kunne drive videreutvikling av nettsidene våre, sier han.
Norlux har vært en ledende leverandør av belysningsløsninger på det skandinaviske markedet i over 25 år. Norlux har en norsk og en engelsk versjon av sine sider. I tillegg driver Norlux nettbutikkene ledpro.no og inlys.no, som tilbyr belysningsprodukter for to ulike markeder. Inlys.no henvender seg til forbrukermarkedet, mens ledpro.no er for installatører/elektrikere.
Norlux driver altså totalt fire nettsider med hjelp fra Maksimer.
– Blir nesten som en kollega
I juni 2022 ble Anders Heli Hansen ansatt som Marketing Officer i Norlux. Hans hovedansvar er markedsføring, den tekniske driften av systemene og videreutviklingen av nettsidene. Med seg i teamet har han Audun Strøm, som har lang fartstid fra netthandelsgiganten Komplett Group.
Med en liten markedsavdeling, har det vært viktig for Norlux å samarbeide med en ekstern partner som Maksimer for å kunne utvikle og vokse med sin e-handelsvirksomhet.
– Når vi er et så lite team, blir Jon Sköld (e-commerce manager fra Maksimer) en del av gjengen. Han blir nesten som en kollega. I min hverdag er det ofte han vi løser problemer sammen med. Det er Jon, Audun og jeg som sparrer i hverdagen, forteller Heli Hansen.
Samarbeidet med Maksimer sin e-commerce manager tjeneste har vært viktig for Norlux, spesielt med tanke på at de å vedlikeholde de forholdsvis teknisk tunge systemene.
– Samarbeidet med Jon har vært veldig fint. Vi fikk den kundekontakten vi hadde behov for, og ikke minst et ekte menneske med den rette kompetansen å kommunisere med, sier han.
Ikke bare e-handel
Han forteller videre hvordan e-commerce manageren har hjulpet dem med flere prosesser enn bare e-handel.
– Jon satte seg godt inn i prosjektet fra starten og brukte mye tid på å lære oss å kjenne. Han har åpenbart den rette kompetansen for å hjelpe oss, ikke bare med nettsiden, men også ERP-systemet vårt, Visma, som han har erfaring med fra tidligere. Han har tatt med seg mye kompetanse som gjør at han fort forstår våre behov.
Norlux har opplevd mange utfordringer underveis i utviklingen av sine nettsider, spesielt med å tilpasse dem til de forskjellige markedene de jobber i.
– Det har vært nødvendig med flere spesialtilpasninger på grunn av de ulike nettsidenes egenskaper, noe som har gjort det vanskelig å finne gode kompromisser, forteller Heli Hansen.
Ecommerce-manager-tjenesten har hjulpet oss med å fokusere på de viktigste funksjonene og tilpasse nettbutikkene bedre til de forskjellige markedene.
Forutsigbart og transparent
Løsningen med en egen e-commerce manager gjør også at Norlux nå har mye bedre kostnadskontroll på utvikling og vedlikehold av sine løsninger.
– Vi melder inn problemer og funksjoner som vi ønsker å få gjennomført. Da får vi estimater som vi godkjenner eller avviser. Det gir bedre forutsigbarhet på timene vi bruker. Det blir enklere og mer oversiktlig når alt er transparent og vi kan rette våre spørsmål direkte til Jon, forteller han.
– Både Norlux og Ledpro ønsker å styrke sin digitale tilstedeværelse ytterligere, og samarbeidet med Maksimer vil være avgjørende for å tilpasse alle nettsidene til de ulike segmentene vi jobber med. På sikt ønsker vi å fokusere mer på markedsføring og redusere ressursbruken på utvikling.
Les mer om hvordan du kan effektivisere din e-handel med en ekstern kollega
Kari Anne Østrem
Leder for e-commerce growth
Skal vi ta en prat?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift som e-commerce manageren din.