Hillesvåg Ullvarefabrikk

Fra ull til nett

Hillesvåg Ullvarefabrikk optimaliserer kundeopplevelsen med løsninger fra Maksimer

Fabrikklokale til Hillesvåg Ullvarefabrikk
Hillesvåg Ullvarefabrikk i Alver kommune.

Langs E39, kun en drøy halvtime nord for Bergen, finner vi Hillesvåg Ullvarefabrikk. Det er en familieeid bedrift som har produsert ullvarer siden 1898.

De selger ull og garn både fra butikken i fabrikken og på nettsiden sin, ull.no.

De har ved hjelp av blant annet en topp moderne nettbutikk opplevd solid vekst i omsetningen fra år til år. 

For å holde orden på den økonomiske veksten bruker de det prisbelønte og brukervennlige systemet fra Uni Micro, Uni Økonomi V3. 

Kombinert med en moderne nettbutikk på WooCommerce-plattformen og en integrasjonsløsning fra Maksimer, får de kommunikasjonen mellom økonomisystemet og nettbutikken til å flyte elegant. 

Slik fungerer integrasjonsløsningen

Susanne Kvamme i Hillesvåg Ullvarefabrikk forteller hvordan integrasjonsløsningen deres fungerer. 

– Når kunden legger inn og betaler ordren i nettbutikken blir den automatisk opprettet i Uni. Vi finner da ordren i oversiktsbildet der alle ordrene ligger. I tillegg sender nettbutikken en e-post som varsler oss om at ny ordre er kommet inn, forteller hun. 

Nettbutikken blir oppdatert med produkter, beskrivelser og rabatter direkte fra Uni Økonomi. Integrasjonen som Maksimer har laget mellom nettbutikken og Uni Økonomi V3 fungerer slik at når det blir gjort endringer i Uni, så blir dette også oppdatert i nettbutikken. 

– På den måten kan kundene som handler i nettbutikken være trygg på at de får riktige priser når de legger inn en bestilling, sier Kvamme.  

Ordrene som kommer inn behandles i Uni som alle andre ordrer.

– Vi pakker varene, scanner plukklisten og sender melding til EDI-systemet om at ordren er klar for sending, sier hun. Kundene får da melding om at ordren blir sendt. 

Portrett av Susanne Kvamme foran en vegg med garn fra Hillesvåg Ullvarefabrikk

Susanne Kvamme i Hillesvåg Ullvarefabrikk merker økt salg i nettbutikken med moderne betalingsløsninger.

– Siden ordrene er betalt på nett blir de åpne postene i økonomisystemet lukket når ordren faktureres i Uni. På den måten er vi alltid ajour med kundereskontroene i regnskapet. 

Har du behov for en integrasjonsløsning mellom ditt økonomisystem og nettbutikk? Ta kontakt

Se liste over alle våre integrasjonsløsninger. 

Opplever økt salg med Vipps

Etter at Ull.no la inn støtte for Klarna og spesielt Vipps, merket de økt konvertering i nettbutikken. – Det ble mye enklere for kundene å sjekke ut i kassen når vi kan tilby disse metodene, sier Susanne Kvamme. 

Tidligere var det kun faktura, kort og PayPal som ble tilbudt. 

– Behovet for inkasso og purringer var større før. Det er mye mindre jobb med betalingsoppfølging nå enn tidligere når vi kan tilby disse betalingsmetodene. Spesielt opplever vi at kundene setter stor pris på Vipps-integrasjonen.

Hillesvåg Ullvarefabrikk tilbyr fortsatt faktura som betaling til bedriftskunder. 

– Uansett betalingsmåte kommer ordrene inn i Uni på riktig måte, slik at de blir automatisk behandlet ut fra hvilken metode som er valgt, sier hun.

Valgte WooCommerce fra Maksimer for å få flere muligheter

Hillesvåg Ullvarefabrikk har hatt et langt og tett samarbeid med Maksimer. Først og fremst valgte de WooCommerce-plattformen for å få flere muligheter med sin nettbutikk. 

– Vi ønsket større muligheter i forhold til vår forrige nettbutikk, forteller Susanne Kvamme. 

Susanne Kvamme står fremfor en maskin som karder garnet.
Susanne Kvamme står fremfor en maskin som karder garnet.

Hun forteller at det er et stort pluss at Maksimer har inngående kunnskap om økonomisystemene, i dette tilfellet Uni Økonomi V3. 

– Det blir bare bedre og bedre. Det er veldig tydelig at Maksimer har god kunnskap om både ERP-løsningen og WooCommerce og forstår hvordan alt henger sammen, forteller hun. 

– Når ikke kapasiteten og kunnskapen internt er stor nok, er det fint å få hjelp fra Maksimer.  

5 tips til hvordan du kommer i gang med integrasjonsløsninger

Fokuser på kundeopplevelsen

Skal en oppnå suksess med netthandel er Susanne Kvamme klar på hva fokuset må være: 

– Fokuser på kunden. Hva som er det beste for kunden. Om du setter kunden først er det naturlig at en optimaliserer systemene for at kunden skal få den beste opplevelsen. Bonusen vår er at det blir mindre ressurskrevende å behandle ordrene når det meste blir automatisert, forteller hun. 

bilde av garn i nettbutikken ull.no
bilde av blått, kardet ull fra ull.no

Hun har til slutt et tips til andre som ønsker å ta e-handel til neste nivå. 

– Jobb tett sammen med leverandøren. Få mest mulig flyt mellom systemene. Fokuser på kunden. Om kunden opplever nettsiden og utsjekk som vanskelig hopper de av i handelen. Derfor er det viktig å bruke riktig kompetanse på alle felt for å få det best mulig, sier Kvamme. 

– Og det gjør vi sammen med Maksimer. 

Kjekt å vite om WooCommerce og ull.no

  • Visste du at med WooCommerce kan kunder få en vennlig epost som minner de på at de har varer i handlekurven dersom de ikke har fått anledning til å sjekke ut? På den måten kan en sikre seg salg som kanskje ellers hadde blitt glemt. 
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk tilbyr nedlastbare produkter i form av strikkeoppskrifter. Av og til kan du sikre deg gode og spennende oppskrifter gratis – slik at du enkelt kan bruke opp restgarnet du har liggende. 
  • Rabattmatrisen til kundene blir lagt inn i Uni Økonomi V3. Når kundene logger inn i nettbutikken får de automatisk sine egne avtalepriser
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk selger garn og ull både til private og bedrifter fra nettbutikken. Typiske bedriftskunder er garnbutikker og småprodusenter.
  • Hillesvåg Ullvarefabrikk bruker flere tjenester fra Maksimer i tillegg til nettbutikken og integrasjonsløsningen. Også analyse, markedsføring, design og brukervennlighet er tjenester som Maksimer leverer til Hillesvåg Ullvarefabrikk gjennom sin Growth-tjeneste.
portrett av jostein nyquist

Jostein Nyquist

Leder for e-commerce manager teamet vårt

Skal vi ta en prat?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med WooCommerce.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no