5 tips for suksess: Slik går du frem for å få den beste integrasjonen mellom ERP-systemet og nettbutikken

Publisert:

Skal du drive handel både fysisk og på nett trenger du et godt ERP system i bunn for å ivareta økonomistyringen. I tillegg trenger du naturligvis en solid e-handelsløsning som er tilpasset ditt behov. 

Utover dette er det en stor fordel at du har en integrasjon som syr disse to systemene tett sammen slik at du minsker behovet for manuelle oppgaver og kjedsommelige rutiner. 

Maksimer har et eget integrasjonsteam som daglig jobber med disse utfordringene og som har et skreddersydd opplegg for å gjøre integrasjoner mellom ulike ERP-system og nettbutikker som WooCommerce, Shopify, Magento og Litium, så enkel som mulig. 

Øyvind Flatekval, Head of Integration i Maksimer, har lang fartstid med både ERP-systemer og ulike e-handelsplattformer. 

Han forteller at riktig kompetanse er veldig viktig for å få en best mulig integrasjonsløsning. 

Portrett av Øyvind Flatekval, Head of Integration i Maksimer
Øyvind Flatekval, Head of Integration i Maksimer

– Det viktigste er å planlegge godt og søke hjelp og ekspertise for å få svar på alle spørsmålene du har, forteller han. 

Du bør bruke tid på det du kan og det du tjener penger på

– Ikke bruk unødvendig tid på det du ikke kan. Bruk heller tiden din på det du er god på. Det tjener du mye på i lengden. 

Han har utarbeidet en liste på 5 tips til hvordan du går frem for å sikre deg den beste integrasjonsløsningen mellom ditt ERP-system og nettbutikken.

1. Gode samarbeidspartnere

Det første du skal gjøre er å snakke med leverandøren eller forhandleren av ditt ERP system og sjekke hvilke anbefalinger de har for integrasjon mellom ERP og e-handelsløsningen. 

Har de erfaringer fra dette tidligere? Har de allerede løsninger som er skreddersydd for dine systemer? 

– Gjør research, gjør søk på nett og spør om erfaringer fra andre som har gjort det samme, sier Øyvind Flatekval. 

3D Illustrasjon av et team
3D Illustrasjon av en vare i pappeske

2. Struktur på vareregister

Har du nødvendig struktur på vareregisteret ditt til å eksponere dette på nett?

Tradisjonelle ERP-systemer kan bli tunge hvis du har et stort vareregister å vedlikeholde. 

Gode bilder og produktinformasjon er essensielt om du skal lykkes på nett. Vurder derfor om du har et godt nok system for å gjøre produktinformasjonen og strukturen best mulig. 

–En god leverandør av PIM-løsninger kan være en god plass å starte. Selv om ERP er navet i virksomheten, kan det være en god idé å sjekke om du har behov for et PIM-system, forteller Øyvind. 

Les mer om hva et PIM-system er og hva det kan gjøre for deg. 

3. Innkjøpskompetanse

Sørg for at du har innkjøpskompetanse når du skal integrerer ERP med e-handel. 

–Å bruke et nytt system som du ikke er kjent med og tror fungerer på en spesifikk måte, kan føre til en lang og vanskelig prosess for både deg og e-handelsleverandøren, sier Øyvind. 

Han anbefaler at du knytter til deg ekspertise som kjenner både din ERP-løsning og e-handelsplattform

–Lær deg systemet eller sørg for at du har nødvendig kompetanse som kan bistå i prosessen.

Ting du bør tenke på: 

  • Synkroniseringsflyt: Hvilke data skal flyte mellom systemene?
  • Betalingsløsninger: Klarna, VISA, Vipps. 
  • Fraktalternativer: Integrerte fraktløsninger som beregner frakt i nettbutikken
  • Ordreflyt: Automatisk lukking av åpne poster ved betaling og håndtering av kreditnota. 
  • Rabattmatriser: Prisavtalene til kundene bør også være tilgjengelig på nett.
3D Illustrasjon av dokumenter
3D Illustrasjon av vaskebøtte

4. Rydde i grunndata

Rydd i kunderegisteret, vareregisteret, varegrupper og priser. Sørg for at dataene er oppdatert og at enhetsbetegnelsen er riktig, som for eksempel at varene er definert med stykk, kilo, meter og lignende. 

– Konsekvensene av dårlige grunndata kan være dupliserte kundekontoer i nettbutikken, produkter med feil pris eller salg av produkter i feil forpakning, forteller Øyvind. 

Dette kan føre til feil i bestillinger som gjør at en må bruke mye tid på kundeservice for å rette opp. 

5. Test løsningen grundig

Sett av tid til testing av løsningen. Ha klare forestillinger om hva du forventer og hvordan dette skal fungere. Bestem hvilke data som skal flyte gjennom systemene og test grundig før du setter integrasjonen i produksjon.

– Det kan bli mye opprydding om integrasjonen ikke er testet godt nok. Sørg derfor for at løsningen er gjennomtestet og at dataene havner på riktig sted til riktig tid, sier Øyvind Flatekval. 

3D Illustrasjon av en avsjekksliste

La oss hjelpe deg med å finne den perfekte integrasjonsløsningen

Maksimer hjelper deg å velge riktig løsning ved å være sertifisert partner på WooCommerce og Litium Commerce Cloud, samt sertifisert integrasjonspartner på flere nordiske ERP-systemer. 

Maksimer har skreddersydde og standardiserte integrasjonsløsninger mot:

Øyvind Flatekval

Leder for vår integrasjonsavdeling

Skal vi ta en prat?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å oppnå den beste integrasjonen mellom ERP-systemet og nettbutikken.