SimpleDose
Medication, made simple
Simpledose er et startup-selskap fra Brisbane i Australia. Selskapet har modernisert apoteknæringen i landet med en spesialutviklet løsning for sortering og utlevering av medisiner. Alt gjennom WooCommerce.
Konseptet til SimpleDose er like enkelt som genialt. I stedet for at kunder oppsøker vanlige apotek, står i kø og får utlevert all medisin som legen har foreskrevet, så har de forenklet denne prosessen med å levere ferdig doserte medisiner rett på døren til kunden. Alt gjennom en spesialutviklet abonnements løsning på WooCommerce-plattformen.
Selskapet ble etablert så sent som i 2021 av farmasøyten Mark Dunston (venstre) og eCommerce spesialisten Andrew Hay (høyre). Gründerene visste allerede tidlig at de måtte ha en solid platform og en unik prismodell for å få dette prosjektet til å lykkes.
– Vi måtte skaffe oss en e-handelsløsning som kunne håndtere konseptet vårt. En løsning som kunne tilpasses til vår komplekse prismatrise, sier Hay.
Fikk hjelp av Automattic til å finne WooCommerce-partner
En bekjent av Hay som tidligere jobbet i Magento anbefalte han å ta kontakt med Automattic for å se om de hadde forslag til hvem og hvordan dette kunne løses.
Ken Lam, som jobber som leder på WooCommerce-suksessteam i Automattic bekrefter historien:
– Simpledose kom til oss og spurte hvem vi kunne anbefale til å bygge et digitalt apotek på nett, sier han.
Automattic er menneskene bak wordpress.com og WooCommerce. De hjelper kunder til å velge og oppnå suksess med WooCommerce.
– Vår jobb i dette tilfellet var å finne en anbefalt partner til de behovene SimpleDose hadde.
Automattic jobbet med SimpleDose for å forstå alle krav og behov, blant annet behovet for å håndtere strenge lover og regler, samt bygge en kompleks prismatrise og anbefalingsmotor. – Vi utarbeidet deretter en liste over tre sterke leverandører som vi mente var perfekt for oppdraget, seier Lam.
Gikk for en norsk WooCommerce-ekspert
SimpleDose valgte Maksimer fra denne listen til å utvikle WooCommerce-løsningen sin.
Maksimer er et selskap som leverer e-handelsløsninger på WooCommerce-plattformen til kunder over hele verden. De har kontorer i Norge, Sverige, England og Serbia. De har status som verifisert WooCommerce-expert.
– Maksimers erfaringer og kunnskap med backend integrasjoner var det som gjorde at de var mest interessant. Frontend i WooCommerce er så enkel at hvem som helst i praksis kan gjøre det med litt drag & drop. Men det var problemstillingene i backend som var utfordrende for oss å få løst, sier CEO i SimpleDose, Andrew Hay.
Problemstillingene Hay sikter til var mulighetene for å bygge støtte for dynamisk prising i nettbutikken og å eksponere anbefalinger basert på opplysninger kundene la inn.
– Vi kan ikke legge påslag på reseptbelagte medisiner til kunder. Derfor måtte vi finne løsninger som gjør at vi kan ha dynamiske priser basert på hvor mye de handler, tilleggsprodukter og annet.
– Og det Maksimer har utviklet er virkelig vakkert løst, sier Hay.
Slik fungerer løsningen
Løsningen Maksimer har levert har Nenad Conic hatt ansvaret med å designe. Han er leder for det Serbiske kontoret til Maksimer og er veldig glad for å ha vært med å utvikle løsningen til SimpleDose.
– Dette har vært et unikt prosjekt for oss. Det er en av de første startup-klientene vi har hatt, sier Conic.
Hele nettbutikken er designet som en skjemaveiviser. Noe som gjør det svært enkelt for kundene å få valgt medisinene de skal ha og finne relevante og anbefalte tilleggsprodukter.
Simpledose har nå alle opplysningene de trenger for å kunne effektuere et abonnement til kunden. Kunden kan til enhver tid endre, fjerne og legge til produktene i abonnementet sitt fra en egen side.
Løsningen er spesialbygd på WooCommerce-store. Det unike er at skjemaet akkumulerer handlekurven basert på forslagene og opplysningene kunden legger inn. Det er en kompleks prismatrise i WooCommerce-store med over 3500 produkter som hensyntas basert på hvem kunden er og mengden med varer kunden trenger.
Utnytter mulighetene i WooCommerce
– Hele historien her er at vi har utviklet alt spesielt for Simpledose, sier Nenad Conic i Maksimer. Skjemaet er bygget på Gravityform, som er en plugin i WooCommerce.
Forskjellen på en tradisjonell nettbutikk og SimpleDose sin løsning er at her shopper en ikke produkter etter bilder og opplysninger som på andre nettbutikker.
– Her vet kunden hva han skal ha og fyller ut et skjema som har egenskap til å kunne foreslå tilleggsprodukter underveis, basert på opplysningene kunden legger inn, sier Conic.
– Det er et strålende resultat. Det har vært mye jobb for å komme dit. Et godt og tett samarbeid. Maksimer har vært svært imøtekommende og hjelpsomme fra dag én. Det er en veldig fin arkitektonisk løsning Maksimer har fått på plass, avslutter Hay i SimpleDose.
Jostein Nyquist
Leder for e-commerce manager teamet vårt
Vil du høre mer?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med WooCommerce.