Konverterings-optimalisering
Skap vekst i nettbutikken ved å gjøre det enkelt å konvertere.
Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å optimalisere nettsiden for å maksimere omsetningen du kan få fra din kundegruppe.
Målet er å øke prosentandelen av brukere som tar en ønsket handling og fullfører et av målene dere har satt for deres bedrift. For de fleste nettbutikker vil dette være salg av produkter.
Denne prosentandelen (konverteringer / brukere) kalles konverteringsrate, og det er her begrepet konverteringsoptimalisering kommer fra.
Å optimalisere en nettside er aldri så enkelt som å kjøre et par A/B tester, flytte rundt på noen elementer og så se hva som skjer.
Slike tiltak kan (eller ikke) gi noen enkle seire, men for å sikre langsiktig suksess trenger du en mer strukturert tilnærming basert på analyse av data og en dybdeforståelse av din kundebase.
Er konverteringsoptimalisering rett for din nettbutikk?
Nesten garantert ja.
Selv om du ikke nødvendigvis kan ta full utnyttelse av A/B testing (du trenger et høyt trafikkvolum før du kan kjøre tester som er statistisk signifikante), så kan og bør alle nettbutikker gjennomføre heuristiske evalueringer og kundeundersøkelser.
Alle nettbutikker bør implementere best practice og overvåke konverteringstraktens frafallsprosent.
Parallelt bør de såklart jobbe med å øke trafikken, gjennom søkemotoroptimalisering og organisk vekst og betalt annonsering på Google eller Facebook.
Slik jobber vi:
Det viktigste å vite om prosessen er at det er et kontinuerlig arbeid. Hver nettbutikk er ulik, med ulike publikum. Det er derfor en strukturert tilnærming alltid vil være mer effektiv enn å kaste mange løsninger på veggen og håpe at noe fester seg.
Vår metode brytes ned i to faser: research og kontinuerlig optimalisering
Konverteringsresearch
Konverteringsresearch kan sammenlignes med kartet og GPSen du bruker når du kjører i en ukjent by. Med disse verktøyene øker du sjansene dine for å finne frem dramatisk, selv om det fortsatt er en sjanse for å gå seg vill.
Fra oss kan du forvente å få en konverteringsplan. Denne planen inneholder en prioritert liste av konverteringsutfordringer for nettbutikken din, og våre forslag til å løse dem.
Kontinuerlig optimalisering
I denne fasen tar vi utgangspunkt i konverteringsplanen som vi utarbeidet i research fasen. Oppgaven nå er å optimalisere hver av utfordringene som ble avdekket da. Målet er mange små seiere, heller enn få store. Dette er hvor A/B testing og personaliserte eksperiment skjer, hvert med mål om å føre veien til konvertering så enkel som mulig for brukeren.
Mila Grcic
Leder for vår vekstavdeling
Vi hjelper deg gjerne!
Fortell oss litt om din bedrift, behov og målsetninger. Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale.